مهارت های کسب و کار

چگونه جدول ایده ناب را پر کنیم؟

کوچ رادیو خرداد ۶, ۱۳۹۹ 1007 52 4


پس زمینه
share close

برنامه سازان

نویسنده: حسن ربیعی نیا، کارگردان: فرشاد شهری، گویندگان: حسن ربیعی نیا، هدیه علینژاد، فرشاد شهری

بوم مدل کسب و کار یه ابزار مدیریتیه که توسط الکساندر استروالدر نظریه پرداز ، نویسنده ، گوینده ، مشاور و كارآفرین سوئیسی ابداع شد و به استارتاپ ها کمک می کرد که که بتونن کسب و کار خودشون رو توصیف کنن و به چالش بکشن. در واقع ایده شون رو اعتبار سنجی کنن و بفهمن که واقعا ایده شون کار میکنه و به درد میخوره یا نه؛ محصول یا خدمانی رو که می خوان ارائه بدن مشتری پیدا می کنه یا چون عملا دردی از کسی دوا نمی کنه پس کسی هم سمتش نمی یاد. این بوم یک ابزار بصریه، شامل ۹ قسمت، که با پر کردن بخش های مختلفش، یه کار آفرین بالقوه، یه مدل مکتوب اولیه از تصور یا ذهنیت اولیه ی خودش داره.
ایراد اساسی و همه گیر بین کارآفرین ها همینه: ایده هاشون رو توی ذهنشون نگه می دارن، گاهی اوقات با هیچکس هم در میون نمی ذارنش، مبادا ایده شون دزدیده بشه. بعد هم به احتمال خیلی زیاد فرضیات و تصورات احتمالا غلطشون رو تو همون ذهنشون تایید کنن و کلا مسیر رو اشتباه برن و نهایتا با تحمل هزینه های بعضا سنگین زمانی و مالی ایده شون رو رها کنن و برن سراغ ایده ی بعدی.تازه این مدل خوشبینانشه، چون بعضی ها کلا ماجرا رو ول میکنن و بیخال کارآفرینی میشن. در صورتی که اولین اقدام اصولی برای شروع یه استارتاپ اینه که ایده های توی ذهنتون رو روی کاغذ بیارید.
گفتم کاغذ، کاغذ و قلمتون کنارتونه؟

چگونه جدول ایده ناب را پر کنیم؟(اپیزود اول)
چگونه جدول ایده ناب را پر کنیم؟(اپیزود اول)

«من اولین بار در می سال ۲۰۰۹ با بوم مدل کسب و کار آشنا شدم و استارتاپم رو باهاش مدل کردم، اما دیدم بعضی قسمت های بوم به درد استارتاپ هایی که تازه شروع کردن و هنوز ایده شون رو اعتبار سنجی نکردن نمی خوره. پس کاری که کردم این بود که خودم دست به کار شدم و تو بوم دست بردم؛ بعضی قسمت هاش رو حذف، و قسمت های جدیدی رو بهش اضافه کردم، اسم بوم جدید رو هم گذاشتم بوم ناب»

اش موریا

پادکست بعدی را از کوچ رادیو، در تاریخ سی تیر نود و نه و درباره آموزش نگارش طرح کسب و کار بشنوید…

گالری

تگ گذاری شده با, , , , , , , , , , .

Rate it
نظرات ارسال شده (0)

نظر خود را اینجا وارد کنید...

ایمیل شما در سایت نمایش داده نمی شود لطفا وارد نمایید.